Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr VII/...../11 Rady Miejskiej w Pasłęku z dnia 1 lipca 2011 r. REGULAMIN UDZIELANIA DOTACJI CELOWEJ NA INWESTYCJE Z ZAKRESU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ NA TERENIE MIASTA I GMINY PASŁĘK
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr VII/...../11
Rady Miejskiej w Pasłęku
z dnia 1 lipca 2011 r.
REGULAMIN
UDZIELANIA DOTACJI CELOWEJ NA INWESTYCJE Z ZAKRESU
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
NA TERENIE MIASTA I GMINY PASŁĘK
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin określa zasady i tryb postępowania w sprawie przyznawania dotacji celowej na inwestycje z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na terenie Miasta i Gminy Pasłęk.
§ 2.
-
Dotacja celowa może być udzielona na następujące przedsięwzięcia:
1) usuwanie wyrobów zawierających azbest,
2) budowa przydomowych oczyszczalni ścieków.
2. Dotacja na przedsięwzięcia wymienione w ust. 1 może być udzielona podmiotom, o których mowa w art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst. jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), tj.:
1) podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w szczególności:
a) osobom fizycznym,
b) wspólnotom mieszkaniowym,
c) osobom prawnym,
d) przedsiębiorcom,
2) jednostkom sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
3. Dotacja przysługuje na przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1, realizowane wyłącznie
w granicach administracyjnych Miasta i Gminy Pasłęk.
4. Dotacja przysługuje podmiotom określonym w ust. 2 posiadającym tytuł prawny do
nieruchomości, na której realizowane jest przedsięwzięcie.
5. Dotacja jest udzielana na pisemny wniosek podmiotów, o których mowa w ust. 2,
spełniających warunki określone w niniejszym regulaminie.
6. Pozytywna weryfikacja wniosku stanowi podstawę do zawarcia pomiędzy Gminą Pasłęk,
a wnioskodawcą, umowy o udzielenie dotacji.
Rozdział 2
Warunki ubiegania się o dotację i wysokość dotacji.
§ 3.
-
Dotacja może być udzielona na usuwanie wyrobów zawierających azbest polegające na:
1) demontażu i zabezpieczeniu zdemontowanego pokrycia dachowego lub innych wyrobów zawierających azbest,
2) transporcie odpadu niebezpiecznego z miejsca rozbiórki do miejsca unieszkodliwienia,
3) unieszkodliwieniu odpadu niebezpiecznego poprzez składowanie na składowisku lub
przetworzenie w urządzeniach przewoźnych, o których mowa w art. 38a ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.).
-
Dotacja nie obejmuje kosztów związanych z zakupem i montażem nowych pokryć dachowych.
-
Warunkiem ubiegania się o dotację na usuwanie wyrobów zawierających azbest jest złożenie w Urzędzie Miejskim w Pasłęku wniosku stanowiącego załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały wraz z następującymi dokumentami:
1) dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości z uwzględnieniem odpisu
z księgi wieczystej,
2) dokument potwierdzający wyrażenie zgody właściciela lub wszystkich współwłaścicieli nieruchomości, z której będą usuwane wyroby zawierające azbest, na realizację przedsięwzięcia - w stosunku do podmiotów nie będących wyłącznymi właścicielami nieruchomości,
3) zaświadczenie potwierdzające zgłoszenie prac polegających na usuwaniu wyrobów zawierających azbest do Starosty Elbląskiego,
4) oryginał imiennego dowodu udokumentowanego fakturą VAT, potwierdzającego wykonanie usługi obejmującej demontaż i transport materiałów zawierających azbest przez firmę posiadającą wymagane zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach zezwolenie,
5) oryginał imiennego dowodu udokumentowanego fakturą VAT, potwierdzającego unieszkodliwienie zdemontowanych odpadów zawierających azbest poprzez składowanie na składowisku przeznaczonym do składowania tych odpadów lub przetworzenie
w urządzeniach przewoźnych, o których mowa w art. 38a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach,
6) karta przekazania odpadu zawierającego azbest,
7) oświadczenia przedsiębiorcy usuwającego wyroby zawierające azbest o posiadaniu
zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi zawierającymi azbest oraz o wykonaniu prac u wnioskodawcy zgodnie z obowiązującymi
w tym zakresie przepisami prawa, zawierające informacje o łącznej powierzchni i masie
usuniętych oraz przekazanych do unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest.
§ 4.
-
Dotacja na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków obejmuje przedsięwzięcia realizowane na terenie Miasta i Gminy Pasłęk, gdzie nie istnieje możliwość włączenia do gminnej sieci kanalizacji sanitarnej i gdzie budowa kanalizacji sanitarnej sieciowej jest niemożliwa lub ekonomicznie nieuzasadniona lub nie planuje się budowy takiej kanalizacji w terminie 1 roku od zgłoszenia przez inwestora zamiaru budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.
-
Dotacja na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków może być udzielona wyłącznie podmiotom wytwarzającym ścieki bytowo-gospodarcze pochodzące z gospodarstwa domowego.
-
Warunkiem ubiegania się o dotację na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków jest złożenie w Urzędzie Miejskim w Pasłęku wniosku stanowiącego załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały wraz z następującymi dokumentami:
1) zgłoszenie o przystąpieniu do robót budowlanych względnie pozwolenie Starosty Elbląskiego na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków,
2) zgłoszenie oczyszczalni do eksploatacji zgodnie z art. 152 i 153 ustawy Prawo Ochrony Środowiska,
3) oryginał imiennego dowodu zakupu lub montażu przydomowej oczyszczalni ścieków,
potwierdzonego fakturą VAT,
4) aktualny atest dopuszczający oczyszczalnię ścieków do stosowania,
5) dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości,
6) dokument potwierdzający wyrażenie zgody właściciela lub wszystkich współwłaścicieli nieruchomości, na której będzie realizowane przedsięwzięcie - w stosunku do podmiotów nie będących wyłącznymi właścicielami nieruchomości,
7) oświadczenie o nie korzystaniu z dotacji na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków w ciągu ostatnich 5 lat.
§ 5.
-
Wysokość dotacji wynosi:
1) do 100% kosztów czynności, o których mowa w § 3 ust. 1 lecz nie więcej niż 5000,00 zł, 2) do 50 % kosztów budowy przydomowej oczyszczalni ścieków lecz nie więcej niż 3000,00 zł.
Rozdział 3
Tryb postępowania o udzielenie dotacji.
§ 6.
-
Informacje o warunkach i terminach składania wniosków ogłasza Burmistrz Pasłęka
i podaje do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Pasłęku. -
Osoby ubiegające się o dotację zobowiązane są do złożenia wniosku według wzorów stanowiących załączniki Nr 2 i Nr 3 do niniejszej uchwały.
-
Wnioski niekompletne i nie uzupełnione w terminie wskazanym w wezwaniu do uzupełnienia wniosku nie będą rozpatrywane.
-
W uzasadnionych przypadkach rozpatrzenie wniosku może być uzależnione od złożenia przez wnioskodawcę w określonym przez Burmistrza terminie, dodatkowych informacji lub dokumentów.
-
Osobie ubiegającej się o dotację, której po weryfikacji wniosku pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym, odmówiono jej udzielenia, nie przysługuje z tego tytułu roszczenie.
-
Wnioski załatwiane będą wg kolejności ich złożenia, aż do wyczerpania środków przewidzianych na ten cel w danym roku. Wnioski niezrealizowane z powodu wyczerpania środków finansowych na dany rok, będą załatwiane w pierwszej kolejności w roku następnym.
-
Pozytywne rozpatrzenie wniosku jest podstawą do zawarcia pomiędzy Gminą Pasłęk,
a wnioskodawcą umowy o udzieleniu dotacji, która określa w szczególności:
1) nazwę i opis zakresu rzeczowego zadania,
2) kwotę udzielonej dotacji,
3) termin realizacji zadania,
4) termin wykorzystania dotacji nie dłuższy niż do 30 listopada roku budżetowego,
5) termin przekazania dotacji,
6) termin i sposób rozliczenia dotacji,
7) warunki otrzymania i przekazania dotacji (imienne rachunki potwierdzone fakturami VAT, dokumenty odbiorcze, protokoły).
-
Burmistrz Pasłęka zawiadamia zainteresowanych o przyznaniu dotacji i terminie podpisania umowy w formie pisemnej.
-
Przekazanie dotacji następuje po dostarczeniu faktur i rachunków za wykonanie zadania będącego przedmiotem umowy, o której mowa w pkt 7 oraz po stwierdzeniu prawidłowości jego wykonania w trybie kontroli, o której mowa w § 7, co jest równoznaczne z rozliczeniem dotacji.
-
Imienne dowody zakupu urządzeń i materiałów potwierdzone fakturą VAT, nie mogą być wystawione z datą wcześniejszą niż data podpisania umowy o dotację.
Rozdział 4
Kontrola realizacji zadania
§ 7.
-
Przed przekazaniem dotacji, przeprowadza się kontrolę polegającą na:
1) sprawdzeniu realizacji zadania,
2) sprawdzeniu dokumentacji związanej z realizacją zadania,
3) kontroli efektu ekologicznego.
-
Kontrolę przeprowadza powołana przez Burmistrza Pasłęka Komisja.
-
Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół.
-
Prawidłowość realizacji zadania, potwierdzona protokołem z kontroli, stanowi podstawę do przekazania dotacji.