☰ Menu Prawe Menu ☰
Urząd Miejski w Pasłęku
Grafika zawierająca herb Urząd Miejski w Pasłęku

Środa 30.12.2020

A A A A
A A+ A++
zaawansowane

Wieloletni program gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy na lata 2004 - 2008

Uchwała nr X/62/03

Rady Miejskiej w Pasłęku

z dnia 10.X.2003 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2004-2008

 

Na podstawie art. 18 ust.1 i 2 pkt. 15 , art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zm.: 2002r. Dz. U. 23, poz. 220, Dz. U. Nr 62, poz. 558, Dz. U. 113, poz. 984, Dz. U. Nr 214, poz. 1806) oraz art. 21 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów , mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego ( Dz. U. Nr 71 , poz. 733 zm.: z 2002r. Dz. U. Nr 113, poz. 984, Dz. U. 168, poz. 1383), Rada Miejska w Pasłęku uchwala co następuje:

 

§ 1

Przyjmuje się “ Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2004-2008” w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierzyć Burmistrzowi Pasłęka.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.

 

 

 

Załącznik nr 1

do Uchwały nrX/62/03

Rady Miejskiej w Pasłęku

z dnia 10.X.2003 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania

mieszkaniowym zasobem gminy

 

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym

zasobem Miasta i Gminy Pasłęk na lata 2004-2008

Pasłęk, lipiec 2003

Stan prawny na dzień 30 czerwca 2003 roku.

 

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Pasłęk i Gminy Pasłęk opracowano na lata 2004-2008. W skład programu wchodzi :

  1. Wstęp
  2. Stan techniczny mieszkaniowego zasobu Miasta i Gminy Pasłęk
  3. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego miasta i gminy, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne.
  4. Analiza potrzeb oraz plan remontów wynikających ze stanu technicznego budynków i lokali.
  5. Planowana sprzedaż lokali.
  6. Zasady polityki czynszowej.
  7. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu miasta i gminy , źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem miasta i gminy w kolejnych latach i inne działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta i gminy.

 

I . WSTĘP

Mieszkalnictwo jest dziedziną dotyczącą żywotnych interesów mieszkańców gmin, szczególnie newralgiczną pod względem społecznym.

Zapis art. 75 Konstytucji RP brzmi: “Władze publiczne prowadzą politykę sprzyjającą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, w szczególności przeciwdziałają bezdomności , wspierają rozwój budownictwa socjalnego oraz popierają działania obywateli zmierzające do uzyskania własnego mieszkania”.

Strategiczne podejście do mieszkalnictwa jest szczególnie ważne w sytuacji , gdy ograniczone są zarówno bieżące środki finansowe, jak i brak jest możliwości szybkiej poprawy warunków mieszkaniowych ludności poprzez budowę mieszkań lub podniesienie stanu technicznego istniejących zasobów. Podejście strategiczne pozwala na prowadzenie systematycznej analizy i dokonanie oceny stanu istniejącego , rozpoznanie zadań , które trzeba przedsięwziąć dla jego poprawy oraz dokonanie właściwej oceny dostępnych środków i możliwości. Trwająca w naszym państwie transformacja ustrojowa umożliwiła odejście od zasady – mieszkanie dobrem społecznym , która przy postępującej niewydolności systemu wspomagania ze środków centralnych doprowadziła budownictwo mieszkaniowe do głębokiej recesji, a istniejącą substancję mieszkaniową do daleko posuniętej dekapitalizacji.

Początek procesu przystosowania mieszkalnictwa do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej to proces legislacyjny, który w latach dziewięćdziesiątych doprowadziła do uchwalenia wielu ustaw zrywających z regulacjami nakazowo – rozdzielczymi. Proces ten trwa jeszcze nadal jako realizacja założeń polityki mieszkaniowej państwa.

Lokalna polityka mieszkaniowa uwzględnia założenia polityki mieszkaniowej państwa i to zarówno w zakresie budownictwa mieszkaniowego, jak i w zakresie gospodarki istniejącym zasobem mieszkaniowym.

Państwo nie powinno zastępować, lecz ma wspomagać obywateli w ich wysiłkach zmierzających do pozyskania mieszkania. Aby większość obywateli mogła w przyszłości zaspokajać potrzeby mieszkaniowe bez nadmiernego finansowego zaangażowania państwa, niezbędny jest rozwój systemu długookresowego kredytowania mieszkalnictwa oraz rozwój oszczędzania na cele mieszkaniowe.

Programy pomocy powinny więc służyć rozwojowi rynkowych systemów finansowania mieszkalnictwa.

Polityka mieszkaniowa państwa powinna oddziaływać zarówno na stronę popytową jak i na podaż mieszkań. Zarys rządowego projektu programu wspierania rozwoju mieszkalnictwa to tylko część działań strefy publicznej. Najważniejsza rola w tej trudnej problematyce spoczywa na działaniach samorządów lokalnych, które w myśl europejskiej zasady pomocniczości – mogą i powinny być wspierane przez Państwo.

Decentralizacja polityki mieszkaniowej państwa nie oznacza pełnego przekazania uprawnień i obowiązków organów centralnych organom terenowym i samorządom.

Nie oznacza także, że w całej rozciągłości i wyłącznie odpowiedzialność władz państwowych za rozwiązanie problemu mieszkaniowego spada na władze lokalne i na lokalną administrację rządową , a w szczególności na lokalne władze samorządowe.

Decentralizacja polityki mieszkaniowej państwa nie oznacza także kreowania jednolitej polityki, tym razem na terenie województwa , powiatu, miasta, gminy.

Konkurencyjność stosowanych rozwiązań z założenia stanowić powinna podstawę do dalszych poszukiwań nowych koncepcji, do określenia racjonalnych i skutecznych działań. Tym bardziej , iż różna jest specyfika uwarunkowań lokalnych dużych i małych ośrodków miejskich, inna ośrodków przemysłowych, inna rolniczych, inna dla każdego regionalnego ośrodka kulturowego.

Różne jest wreszcie zaangażowanie i inicjatywność administracji rządowej i samorządowej, czy przychylność banków i ich możliwości, różna jest wielkość budżetów gmin , poziom bezrobocia itp.

Lokalna społeczność powinna rozstrzygnąć jakie przyjąć priorytety , jakie rozwiązania uznać za optymalne. Im większa będzie zgodność założeń strategii z oczekiwaniami społecznymi, tym większe będzie jej powodzenie.

 

II. STAN TECHNICZNY MIESZKANIOWEGO ZASOBU MIASTA I GMINY PASŁĘK

  1. Informacja ogólna.
    1. Wielkość zasobu mieszkaniowego Miasta i Gminy Pasłęk zarządzanego przez Administrację Domów Mieszkalnych w Pasłęku według stanu na dzień 30 czerwca 2003 roku wynosi :

  • 44 budynki stanowiące w 100% własność Gminy na terenie miasta w których znajduje się 181 lokali mieszkalnych, 23 lokale socjalne oraz 4 lokale użytkowe,

( 23 lokale socjalne znajdują się w 5 budynkach , co obrazuje tabela nr 1),

 

 

 

 

Tabela 1

Adres budynku

Ilość lokali

Powierzchnia lokalu w m2

Chrobrego 32

1

22,36

A.Steffena 2b

1

29,63

A.Steffena 37

7

156,75

Westerplatte 11

2

67,41

Westerplatte 54

12

300,10

Ogółem

23

576,25

 

  • łączne zasoby gminne na terenie Gminy Pasłęk wynoszą 2897,88 m2 tj. 35 budynków mieszkalnych ( w 9 budynkach o powierzchni 817,95 m2 stanowiących w 100% własność Gminy znajduje się 17 lokali mieszkalnych; 54 lokale mieszkalne o powierzchni 2079,93 m2 znajdują się w 26 budynkach mieszkalnych Wspólnot Mieszkaniowych nie posiadających uregulowanego statutu prawnego),
  • 410 lokali mieszkalnych i 13 lokali socjalnych w budynkach Wspólnot Mieszkaniowych będące w zarządzie obcym stanowiące własność Gminy Pasłęk.

Dane dotyczące lokali socjalnych we Wspólnotach Mieszkaniowych przedstawia tabela nr 2

Tabela 2

Adres budynku

Ilość lokali

Powierzchnia lokalu w m2

Chrobrego 1

1

40,28

Chrobrego 33

1

21,04

Chrobrego 34

1

22,67

Jagiełły 35

1

23,03

Jagiełły 36

1

7,12

Krasickiego 20a

1

21,99

Krasickiego 34

1

17,82

Mickiewicza 35

1

36,57

Partyzantów 3

1

32,97

Apteczna 13

1

23,28

Apteczna 24

2

50,53

Westerplatte 7

1

24,36

Ogółem

13

321,66

 

    1. Budynki zarządzane przez Administrację Domów Mieszkalnych , to obiekty o bardzo zróżnicowanym wieku, konstrukcji i standardzie.

Strukturę wiekową budynków , w których znajdują się lokale komunalne przedstawia poniższe zestawienie.

 

Tabela 3

Rok budowy

Ilość budynków

przed 1918 rokiem

30

1918-1950

6

1951-1970

5

1971-1990

2

1991-2002

1

Zdecydowana większość, to budynki wybudowane przed 1945 rokiem . Budynki te mają konstrukcję mieszaną , to jest ściany murowane a stropy , klatki schodowe i dachy drewniane pokryte dachówką ceramiczną. Wszystkie obiekty, które zostały wzniesione przed 1939 rokiem podlegają ochronie konserwatorskiej. Natomiast zabudowa tzw. Starego Miasta stanowi obszar ścisłej ochrony konserwatorskiej. Stanowi to około 80% wszystkich zasobów na terenie Miasta będących w zarządzie Administracji Domów Mieszkalnych. Budynki oddane do użytku w latach sześćdziesiątych i późniejszych to zaledwie 3 obiekty o konstrukcji trwałej, posiadających dość dobre wyposażenie techniczne oraz dobry lub niezły standard mieszkań.

  1. Zaopatrzenie w media.
    1. Instalacja elektryczna
    2. 100% zasobów Miasta i Gminy posiada instalację elektryczną.

    3. Instalacja wodno – kanalizacyjna

  • 43 budynki czyli 97,73% zasobów na terenie miasta jest wyposażonych w instalację wodociągową i kanalizacyjną,
  • 1 budynek czyli 2,27% zasobów na terenie miasta nie posiada instalacji wodno-kanalizacyjnej i nie jest podłączony do miejskiej sieci kanalizacyjnej lecz posiada jedynie dół kloaczny,
  • 1 budynek na terenie miasta podłączony jest do szamba, obok którego usytuowany jest kolektor sanitarny do którego należy włączyć się z wewnętrzną instalacją kanalizacyjną,
  • na terenach wiejskich brak jest kanalizacji.

    1. Instalacja c.o. i c. w.u.

  • 2 budynki wyposażone są w instalację centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody i podłączone są do miejskiej sieci ciepłowniczej,
  • 1 budynek wyposażony jest w instalację c.o. i c.w.u. i zasilany jest z kotłowni lokalnej,
  • pozostałe 41 budynków ma ogrzewanie piecowe lub etażowe.

  1. Stan techniczny konstrukcji budynków.
    1. Analizując wydane decyzje należy stwierdzić , że przeznaczonych do rozbiórki lub zagrożonych katastrofą budowlaną jest 1 budynek, w którym zamieszkuje 1 rodzina oczekująca na wykwaterowanie. Po wykwaterowaniu lokatorów budynek ten będzie rozebrany a uzbrojona działka budowlana wystawiona na sprzedaż.
    2. Budynki wybudowane przed 1939 rokiem i po II wojnie światowej do roku 1950 ze względu na wiek ( często powyżej 100 lat ) i konstrukcję są najbardziej wyeksploatowane i narażone na fizyczne zniszczenie. 39 budynków wymaga wzmocnień i remontów w rożnym zakresie i z różnych względów, np. :

  • pękanie elementów z uwagi na nierównomierne osiadanie fundamentów powodowane drganiami od ruchu komunikacyjnego, naruszeniem struktury gruntów w wyniku prowadzonych w sąsiedztwie inwestycji,
  • izolacja pozioma i pionowa z uwagi na długoletnie użytkowanie nie wszędzie spełnia swoją funkcję z tego względu powoduje zawilgocenie ścian, stropów i podłóg, co prowadzi do zagrzybienia mieszkań , a przede wszystkim osłabia konstrukcję , niszczy stropy, ściany, mienie lokatorów oraz stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi,
  • samowola budowlana – dokonywane przez lokatorów w latach wcześniejszych zmiany i modernizacje, np. wybijanie dodatkowych otworów w ścianach , urządzanie bez izolacji pomieszczeń sanitarnych, zniszczone elewacje – poza aspektem estetycznym powodują wypłukiwania , wykruszenie zaprawy, zawilgocenia i przemarzania przegród budowlanych , nieszczelne pokrycia dachowe - to przyczyna niszczenia konstrukcji dachów , stropów , a w konsekwencji całego budynku i mienia lokatorów. Bez zgody właściciela budynku nagminnie montowane były maszty antenowe na dachach i kominach.

    1. Budynki wybudowane w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych , to głównie pojedyncze budynki mające nieskuteczną izolację co powoduje szybką degradację , zużyte pokrycia papowe – ich nieszczelności mają wpływ na pogorszenie stanu konstrukcji budynków , jej szybsze zużycie techniczne, a także powodują szkody lokatorom.
    2. Budynki oddane do użytku po 1970 roku w zasadzie wymagają bieżącej konserwacji, a także w wielu wypadkach wymiany pokrycia dachowego. Budynki te, z uwagi na wady technologiczne, wymagają docieplenia ścian i stropów nad ostatnią kondygnacją.
    3.  

    4. Baraki
    5. Nie spełniają warunków jakim powinny odpowiadać budynki i lokale mieszkalne pod względem wyposażenia w instalację wodno – kanalizacyjną. Pochłaniają ogromne środki na ich utrzymanie, niezbędne remonty np. instalacji elektrycznej, pokrycia dachu, na usuwanie awarii.

    6. Elewacje
    7. Wykonanie remontu elewacji jest niezbędne nie tylko z uwagi na poprawę estetyki budynków ale również ze względów bezpieczeństwa ( luźne odwarstwione fragmenty tynków, gzymsów i ozdób architektonicznych ) w celu poprawy stanu technicznego ścian zewnętrznych oraz izolacyjności przegród. W ostatnich latach, z uwagi na brak środków finansowych na remonty elewacji zwłaszcza , że w większości budynków to obiekty objęte odnową konserwatorską , potrzeba dużych nakładów finansowych. Ocenia się , że 100% wszystkich zasobów wymaga przeprowadzenia remontu elewacji. Szacuje się ,że koszt remontu elewacji z dociepleniem wyniesie około 1.500.000 zł.

      Brak możliwości wykwaterowania lokatorów do lokali zastępczych wymusza na zarządzającym , w imieniu właściciela Gminy wykonanie robót i wydatkowanie środków na obiekty, których remont z ekonomicznego punktu widzenia jest niejednokrotnie nieopłacalny i ekonomicznie nieuzasadniony.

    8. Zabudowa gospodarcza – nieuporządkowana, chaotycznie pobudowana w bardzo złym stanie technicznym, niemal w 81,81% remontowanie jej jest nieopłacalne lecz wymuszone, gdyż służy ona jako pomieszczenia gospodarcze lokatorów ( skład opału ), które są niezbędne, bowiem stanowią pomieszczenia przynależne do lokali mieszkalnych i zastępują piwnice.

 

 

 

III. PROGNOZA DOTYCZĄCA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU MIESZKANIOWEGO MIASTA I GMINY W POSZCZEGÓLNYCH LATACH Z PODZIAŁEM NA LOKALE SOCJALNE I POZOSTAŁE LOKALE MIESZKALNE MIASTA I GMINY PASŁĘK

  1. Stan techniczny mieszkaniowych zasobów komunalnych - perspektywy poprawy.

Zasoby mieszkaniowe miasta Pasłęka można podzielić na trzy strefy:

I strefa – Stare Miasto w obrębie murów obronnych pod nadzorem konserwatorskim , zabudowa zwarta, dwu i trzykondygnacyjna z lokalami użytkowymi na parterze,

II strefa – teren Podzamcza, zewnętrzna strefa murów obronnych, zabudowa częściowo zwarta i wolnostojąca, dwukondygnacyjna objęta nadzorem konserwatorskim,

III strefa - osiedla w różnych punktach miasta, zabudowa dwu i trzykondygnacyjna.

IV strefa - budynki mieszkalne poza miastem na terenie Gminy – zabudowa wolnostojąca jedno- lub dwukondygnacyjna.

Wielkość zasobów mieszkalnych Gminy : Miasta i Gminy Pasłęk obsługiwanych przez Administrację Domów Mieszkalnych przedstawia poniższa tabela.

Tabela 4

Rodzaj lokali

Liczba lokali mieszkalnych i socjalnych

Powierzchnia lokali mieszkalnych w m2

lokale mieszkalne gminne i socjalne we wspólnotach mieszkaniowych na terenie miasta

423

18889,85

Lokale mieszkalne i socjalne w budynkach 100% gminnych na terenie miasta

204

9086,12

lokale mieszkalne w 100% gminne na terenie gminy

 

17

817,95

lokale mieszkalne gminne we Wspólnotach Mieszkaniowych na terenie gminy

 

 

54

 

2079,93

 

Budynki Wspólnot Mieszkaniowych na terenie miasta Pasłęka zarządzane są przez 4 zarządców:

  • Licencjonowany zarządca “MK Nieruchomości”,
  • pozostałych trzech zarządców są to osoby fizyczne wybrane spośród właścicieli budynków nie posiadający licencji zarządcy nieruchomości.

W tych budynkach gmina posiada 423 lokale mieszkalne.

Poniższa tabela ilustruje ilość lokali w poszczególnych Wspólnotach Mieszkaniowych oraz udziały Gminy.

Tabela 5

lp

Adres

Pow.użytkowa Gmina

W tym lokali mieszkalnych gminnych

W tym lokali użytkowych gminnych

udziały gminne w %

1

3-go Maja 1

501,23

13

67,49

2

3-go Maja 11

437,33

8

80,98

3

3-go Maja 15

234,28

6

47,31

4

3-go Maja 17

130,11

3

25,65

5

3-go Maja 2

333,54

8

45,14

6

3-go Maja 4

376,29

9

50,76

7

A.Steffena 19

34,13

1

83,18

8

A.Steffena 29

68,02

2

64,52

9

A.Steffena 33

148,88

3

57,33

10

A.Steffena 51

44,84

1

23,82

11

Apteczna 13

187,32

5

82,22

12

Apteczna 20

130,16

2

42,12

13

Apteczna 21

68,79

2

37,04

14

Apteczna 24

411,24

6

1

93,11

15

Bankowa 10

344,80

6

83,54

16

Bankowa 12

377,83

9

50,24

17

Bankowa 18a

168,52

3

79,41

18

Bankowa 4

117,45

2

32,02

19

Bankowa 6

173,36

4

22,98

20

Chodkiewicza 10

88,28

2

53,28

21

Chodkiewicza 11

55,66

2

66,75

22

Chodkiewicza 12

30,73

1

57,70

23

Chrobrego 1

170,41

4

65,51

24

Chrobrego 2

199,50

5

55,77

25

Chrobrego 33

125,64

3

69,45

26

Chrobrego 34

212,58

3

1

74,62

27

Chrobrego 35

182,90

4

60,49

28

Dąbrowskiego 1

40,02

1

14,20

29

Dąbrowskiego 2

63,17

2

46,76

30

Dąbrowskiego 7

59,79

1

16,14

31

Firleja 10

63,50

1

24,60

32

Gdańska 1

79,07

3

13,64

33

Gdańska 10

222,30

5

29,40

34

Gdańska 12

378,19

9

42,02

35

Jagiełły 11

64,00

1

36,98

36

Jagiełły 32

125,65

2

66,86

37

Jagiełły 35

258,62

6

85,72

38

Jagiełły 36

115,84

4

44,01

39

Jagiełły 37

104,00

2

36,23

40

Konopnickiej 6

57,33

2

29,65

41

Kopernika 9

58,01

1

33,13

42

Kościuszki 14

89,51

3

36,86

43

Kościuszki 17

126,85

2

73,01

44

Kościuszki 18

261,89

5

54,92

45

Krasickiego 20a

165,10

4

57,26

46

Krasickiego 22

60,69

2

36,12

47

Krasickiego 23

83,59

3

58,54

48

Krasickiego 34

231,94

6

87,54

49

Krasickiego 6

599,47

14

40,07

50

Mickiewicza 10

117,6

3

0,00

51

Mickiewicza 12

127,00

3

0,00

52

Mickiewicza 16

564,39

14

69,45

53

Mickiewicza 20

177,65

4

67,50

54

Mickiewicza 21

242,79

6

78,61

55

Mickiewicza 22

142,33

3

60,44

56

Mickiewicza 32

248,00

5

95,98

57

Mickiewicza 33

143,25

4

64,84

58

Mickiewicza 35

145,13

4

79,55

59

Mickiewicza 9

359,00

9

44,33

60

Ogrodowa 10

1302,93

23

78,27

61

Ogrodowa 12

1126,21

21

85,52

62

Ogrodowa 15

151,34

4

40,15

63

Ogrodowa 17

149,39

5

38,60

64

Ogrodowa 19

141,47

8

31,56

65

Ogrodowa 21

65,55

2

10,83

66

Ogrodowa 9

421,12

8

46,98

67

Osińskiego 12

27,00

1

38,60

68

Partyzantów 3

330,59

9

81,61

69

Piłsudskiego 11b

649,81

11

68,38

70

Piłsudskiego 2

128,98

2

40,62

71

Piłsudskiego 7

137,63

2

32,83

72

Piłsudskiego 9a

325,11

9

85,65

73

Pl Grunwaldzki 2

138,02

2

22,26

74

Pl Grunwaldzki 7

245,47

5

27,83

75

Polna 2

162,24

4

32,28

76

Polna 4

247,63

7

60,35

77

Polna 5

133,30

4

26,13

78

Polna 6

305,49

8

71,16

79

Polna 8

93,37

3

26,78

80

Sienkiewicza 3

285,32

7

35,44

81

Sprzymierzonych 1

122,16

3

33,68

82

Sprzymierzonych 10

319,09

5

54,41

83

Sprzymierzonych 48

61,30

2

19,08

84

Westerplatte 10

278,62

2

2

60,44

85

Westerplatte 46c/4

29,00

1

2,92

86

Westerplatte 6

47,44

1

17,00

87

Westerplatte 7

247,04

7

62,45

88

Westerplatte 9

163,26

3

37,26

89

Zwycięstwa 6

45,08

1

12,60

90

Robity

79,40

2

10,63

18889,85

423

4

 

Aktualnie został wytypowany 1 budynek , w którym każdy zwalniający się lokal będzie zasiedlany jako lokal socjalny. Ponadto we wszystkich budynkach komunalnych, w których znajdują się lokale o niskim standardzie po ich zwolnieniu rozważana będzie możliwość wskazywania ich do zawarcia umowy najmu jako - lokal socjalny. Po analizie ilości odzyskiwanych dotychczas lokali mieszkalnych można przewidzieć, że Gmina może pozyskać średnio 26 lokali socjalnych .

Ilość przewidywanych do uzyskania lokali socjalnych przedstawia poniższa tabela w rozbiciu na poszczególne lata.

 

 

 

 

 

Tabela 6

lp

Charakter budynku

2004

2005

2006

2007

2008

1

w budynkach o charakterze socjalnym ( lokali socjalnych)

11

 

11

11

11

11

2

w budynkach, w których zwalniające się lokale mogą być lokalami socjalnymi

15

15

15

15

15

Razem

26

26

26

26

26

Na dzień dzisiejszy Gmina dysponuje 36 lokalami W przypadku sprawdzenia się prognozy w kwestii pozyskiwania 26 lokali socjalnych Gmina będzie dysponować łącznie 62 lokalami.

W chwili obecnej istnieją dwie listy oczekujących na przydział lokali mieszkalnych.

Pierwsza lista zawiera spis osób oczekujących na przydział lokalu socjalnego i obejmuje 89 nazwisk. Jest to tzw. ”lista socjalna”.

Druga lista zawiera spis oczekujących na przydział lokalu komunalnego i obejmuje 63 nazwiska .Jest to tzw. “lista komunalna”.

Łącznie na przydział lokalu oczekuje 151 rodzin. Wielu chętnych czeka latami na przydział lokalu i w tym czasie w wielu przypadkach ich status społeczny się zmienił. Jedni stracili pracę inni pracę podjęli. Dlatego wskazane jest rozważenie przeprowadzenia szczegółowej weryfikacji obu list zawierających osoby oczekujące na lokale i ewentalne utworzenie jednej oraz opracowanie aktu prawa miejscowego w formie uchwały, która precyzyjnie regulowałaby kryteria, które muszą spełnić kandydaci ubiegający się o wpisanie na listę oczekujących oraz zasady przyznawania tych lokali.

 

IV. ANALIZA POTRZEB ORAZ PLAN REMONTÓW WYNIKAJĄCYCH ZE STANU TECHNICZNEGO BUDYNKÓW I LOKALI

1. Termorenowacja budynków.

Z punktu widzenia Właściciela i Zarządcy nieruchomości jest to jedno z najważniejszych zadań, ponieważ zainwestowane na ten cel środki finansowe przynoszą długofalowe korzyści w postaci zmniejszenia zużycia energii cieplnej a co za tym idzie obniżenia jednostkowych kosztów utrzymania nieruchomości. Po pierwsze polepszają stan techniczny budynków i warunki mieszkaniowe zamieszkujących w nich lokatorom. Po wtóre zainwestowane środki zwracają się dzięki zmniejszeniu energochłonności budynków, a co za tym idzie obniżają koszty eksploatacji.

Termorenowacja obejmuje :

  • wymianę lub regulację instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,
  • docieplenie przegród budowlanych: ścian i stropów,
  • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej lub jej uszczelnienie.

    1. Wymiana lub regulacja wewnętrznej instalacji c o. i c .w .u.
    2. Dotychczas w 1 budynku ( ul. Ogrodowa 8 ) wymieniono węzeł cieplny, podniesiono sprawność wewnętrznej sieci c. o. poprzez wymianę starych zaworów grzejnikowych na nowe termostatyczne oraz montaż zaworów termostatycznych podpionowych. Ponadto dokonano regulacji układu cyrkulacji ciepłej wody użytkowej.

      W 1 budynku ( ul. Ogrodowa 4 ) dokonano w/w prac oprócz wymiany węzła cieplnego, który przewidziany jest do wymiany. Na ten cel niezbędna jest kwota 43.000 zł.

      W obydwu budynkach dokonano również wymiany starych wodomierzy zimnej i ciepłej wody na nowoczesne o wyższej klasie metrologicznej Należy jeszcze zmodernizować węzeł cieplny w 1 budynku.

       

    3. Wymiana stolarki.
    4. Dotychczas wymieniono 1,99% zużytej stolarki okiennej , która była w złym stanie technicznym, nie spełniała wymaganej szczelności i izolacyjności. Należy jeszcze wymienić stolarkę za kwotę około 2.792.000 zł . Średnio rocznie możliwość wymiany okien przez Gminę wynosi około 60 sztuk na kwotę 60.000 zł.

       

    5. Docieplenie ścian zewnętrznych budynków.

Dotychczas nie docieplono żadnego budynku z zasobów 100% gminnych. Łączna powierzchnia elewacji wynosi 15.000 m2 . Szacunkowy koszt docieplenia elewacji 1 m2 wynosi 100 zł zasobów gminnych wynosi 100 zł. Całkowity koszt docieplenia zamknie się kwotą 1.500.000 zł. Efekty działań termorenowacyjnych zawarte są w dziale IV pkt. 1 .

 

  1. Instalacje elektryczne.
  2. Dotychczas wymieniono wewnętrzne linie zasilające w 17,07% budynków. Z uwagi na zły stan techniczny instalacji elektrycznych, które nie spełniają wymogów ustawy Prawo budowlane (przewody aluminiowe, zbyt małe przekroje do faktycznego zapotrzebowania mocy ), należy wykonać w trybie pilnym remonty instalacji zasilających i przedlicznikowych w budynkach. Koszt wymiany WLZ szacuje się na kwotę 62.000 zł. W przypadku rozszerzenia zakresu wymiany instalacji wewnętrznej o lokale mieszkalne, szacuje się że, koszt tych robót wyniesie około 168.000 zł .

    Łączny koszt robót elektrycznych będzie opiewał na kwotę 230.000 zł

     

  3. Instalacje wodno - kanalizacyjne.
  4. 43 budynki wyposażone są w wewnętrzną instalację wodociągowo - kanalizacyjną, a 1 budynek nie jest wyposażony w instalację wodno - kanalizacyjną. W żadnym budynku nie była przeprowadzana wymiana instalacji wodno – kanalizacyjnej. Mimo to nadal są budynki, w których instalacje są wykonane z przewodów ołowianych, a także instalacje stare, zużyte wymagające wymiany lub naprawy. Na włączenie do sieci miejskiej, o ile będzie taka możliwość oczekują 2 budynki. Koszty związane z wymianą lub naprawą instalacji wodno – kanalizacyjnej, których stan jest zły tj. 40 budynków szacuje się na kwotę około 236.000 zł.

     

  5. Ogrzewanie mieszkań.
  6. 80% budynków zlokalizowanych na terenia Miasta i Gminy Pasłęk zarządzanych przez Administrację Domów Mieszkalnych posiada ogrzewanie piecowe lub etażowe. Rocznie zachodzi potrzeba przestawienia około 30 pieców kaflowych i trzonów kuchennych na kwotę 45.000 tys. zł.

    W budynkach z ogrzewaniem piecowym występuje często problem nieszczelności kominów na skutek ich zużycia technicznego. Jedynym skutecznym sposobem jest ich przemurowanie na całej wysokości, a w zamieszkałym budynku występuje duże utrudnienie, ponieważ często kominy zlokalizowane są w ścianie np. przy klatce schodowej lub zewnętrznej ścianie osłonowej .

    Występuje potrzeba przemurowania 88 kominów. Łączny koszt przemurowania w/w kominów wraz z robotami towarzyszącymi szacuje się na około 242.500 zł .

     

  7. Dachy.
  8. Pokrycia dachowe wymagają stałych napraw i konserwacji. Z uwagi na ograniczone środki finansowe w ostatnich latach wykonano niewiele remontów pokryć dachowych wraz z obróbkami blacharskimi. 90% dachów wymaga pilnego remontu z wymianą pokrycia włącznie na kwotę około 951.246 zł.

     

  9. Roboty zabezpieczające elementy konstrukcji i remonty kapitalne.
  10. 10 budynków wymaga poważniejszych remontów, a 6 budynków remontu kapitalnego i 1 budynek kwalifikuje się do rozbiórki.

     

  11. Elewacje.
  12. Wykonanie remontu elewacji jest niezbędne nie tylko z uwagi na poprawę estetyki budynków, ale również ze względów bezpieczeństwa ( luźne odwarstwione fragmenty tynków, gzymsów i ozdób architektonicznych ) w celu poprawy stanu technicznego ścian zewnętrznych oraz izolacyjności przegród zewnętrznych. Przegrody zewnętrzne nie spełniają wymogów obecnych norm współczynnika przenikania ciepła.

    W ostatnich latach, z uwagi na brak środków finansowych na remonty elewacji zwłaszcza , że w większości budynków to obiekty objęte ochroną konserwatorską , potrzeba dużych nakładów finansowych.

     

  13. Plan remontów i konserwacji z podziałem na kolejne lata.

Tabela ujmująca przewidywane nakłady na remonty i konserwacje w latach 2004-2008

Tabela 7

Lata

2004

2005

2006

2007

2008

Remonty i konserwacje lokali i budynków

310.846 zł

317.995 zł

325.309 zł

332.791 zł

340.446 zł

W założeniach przyjęto wskaźnik inflacji na poziomie 2,3% oraz nie będzie żadnych wykupów lokali.

V. PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI

Sprzedaż lokali komunalnych w gminie realizowana jest w oparciu o warunki ich wykupu jakie określone zostały w aktualnie obowiązującej Uchwale Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2001 roku Nr IV/25/2001.

Dotychczasowy najemca może decydować się na jedną z proponowanych form nabycia na własność najmowanego lokalu tj. :

  1. w przypadku zapłaty ceny sprzedaży lokalu , jednorazowo:

  1. bonifikata wynosi 95% ceny sprzedaży w przypadku nabycia lokalu, gdy w jego efekcie sprzedany zostanie cały budynek,
  2. bonifikata wynosi 80% ceny sprzedaży w przypadku nabycia lokalu w budynku przeznaczonym do kapitalnego remontu,
  3. bonifikata wynosi 40% ceny sprzedaży lokalu w przypadku nabycia innego niż wymienione w pkt. a i b

  1. w przypadku zapłaty ceny sprzedaży lokalu w ratach:

  1. bonifikata wynosi 50% ceny sprzedaży w przypadku nabycia lokalu, gdy w jego efekcie sprzedany zostanie cały budynek,
  2. bonifikata wynosi 40% ceny sprzedaży w przypadku nabycia lokalu w budynku przeznaczonym do remontu kapitalnego.

  1. w przypadku jednoczesnej sprzedaży wszystkich lokali mieszkalnych w budynku, bonifikata wynosi dodatkowo 20% ceny sprzedaży pozostającej, po uwzględnieniu udzielonych bonifikat.
  2. Przy sprzedaży lokali mieszkalnych w budynkach nr 8,10,12 przy ul. Ogrodowej w Pasłęku , przed zastosowaniem innych bonifikat , zastosuje się bonifikatę w wysokości 10% ceny sprzedaży, dla osób i ich następców prawnych, które partycypowały w kosztach budowy tych lokali.
  3. Przy sprzedaży ratalnej lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, rozłożona na raty nie spłacona część ceny podlega oprocentowaniu w wysokości 4% w stosunku rocznym od nie spłaconej kwoty.

W okresie od 2000 roku do czerwca 2003 roku wykupiono 82 lokale , a średnia ich powierzchnia wynosiła około 45 m2.

Przewiduje się , że w latach 2004-2008 sprzedaż wyniesie około 23 lokale rocznie. Każdorazowo wartość lokalu mieszkalnego szacowana jest przez rzeczoznawcę , a średnia cena 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu po zastosowaniu zniżek wynikających z Uchwały Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2001 roku Nr IV/25/2001 wynosi około 100 złotych.

Przedstawione dane obrazuje tabelaryczny ich układ w rozbiciu na poszczególne lata kalendarzowe.

Ilość i średnia cena sprzedawanych lokali mieszkalnych w poszczególnych latach

Tabela 8

Rok

Ilość sprzedaży lokali mieszkalnych

Średnia cena sprzedaży 1 mieszkania

2000

31

4346,75 zł

2001

22

3243,53 zł

2002

17

3565,18 zł

Czerwiec 2003

12

4067,19 zł

Kwoty uzyskane ze sprzedaży lokali mieszkalnych w poszczególnych latach

 

Tabela 9

Lata

2000

2001

2002

Czerwiec 2003

Sprzedaż lokali

134749,33 zł

71357,59 zł

60608 zł

59114,55 zł

 

 

 

Zgodnie z ustawą o własności lokali koszty utrzymania nieruchomości ponoszą proporcjonalnie do posiadanych udziałów wszyscy współwłaściciele.

Gmina jako współwłaściciel w 90 nieruchomościach jest zobowiązana do ponoszenia proporcjonalnych nakładów na remonty zgodnie z uchwalonymi na zebraniach Wspólnot ich zakresami, bez względu na to, czy ma w swoim budżecie zaplanowaną odpowiednią ilość środków. Ustawodawca stworzył możliwość podejmowania uchwał na zebraniach wspólnot gdzie wykupiono ponad 20% powierzchni nieruchomości poprzez głosowanie “jeden właściciel, jeden głos”, a nie udziałami co powoduje, że jako większościowy właściciel nieruchomości Gmina może być zmuszona do realizowania uchwał ustalonych przez właścicieli indywidualnych.

Biorąc powyższe pod uwagę celowym jest zintensyfikowanie sprzedaży lokali mieszkalnych, zwłaszcza w budynkach, w których już sprzedano ponad 20% powierzchni użytkowej , przez co zmniejszone zostaną wydatki na remonty tych nieruchomości, a ciężar utrzymania tych nieruchomości przesunie się na właścicieli.

Nowelizacja uchwały w sprawie sprzedaży lokali poprzez zmniejszenie stóp oprocentowania przy sprzedaży ratalnej oraz udzielania dodatkowych rabatów przy zbiorowym wykupie pozostałych lokali mieszkalnych w danej Wspólnocie Mieszkaniowej stanowiłaby dodatkową zachętę dla potencjalnych nabywców najmowanych lokali

 

 

 

VI. ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ

Zasady polityki czynszowej zostały uchwalone w dniu 20 września 2002 roku przez Radę Miejską w Pasłęku Nr VI/39/2002 i są uzupełnieniem do wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

VII. SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI WCHODZĄCYMI W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU MIASTA I GMINY, ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ ORAZ PRZEWIDYWANE ZMIANY W ZAKRESIE ZARZĄDZANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM MIASTA W KOLEJNYCH LATACH I INNE DZIAŁANIA MAJĄCE NA CELU POPRAWĘ WYKORZYSTANIA I RACJONALIZACJĘ GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM MIASTA I GMINY

Całość zasobów komunalnych w mieście Pasłęk zarządzana była do końca 2001 roku przez zakład budżetowy pod nazwą Administracja Domów Mieszkalnych na podstawie Uchwały Rady Miejskiej Nr VI/45/94 z dnia 29 grudnia 1994 roku.

Od dnia 1.01.2002 roku budynki Wspólnot Mieszkaniowych dotychczas zarządzanych przez ADM były stopniowo przekazywane w obcy zarząd wyłoniony na zebraniach Wspólnot Mieszkaniowych.

Od 1 stycznia 2002 roku zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami zarządzaniem nieruchomościami Skarbu Państwa może zajmować się tylko osoba posiadająca licencję państwową zarządcy nieruchomości. Ustaw o własności lokali nie precyzuje jednoznacznie, że osoby zarządzające Wspólnotami Mieszkaniowymi również muszą mieć licencję zarządców nieruchomości. Zarządzanie Wspólnotami Mieszkaniowymi przez osoby nie posiadające licencji może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Zgodnie z powyższym należy stwierdzić , że zarządzanie nieruchomościami jest zawodem, w którym określono wymogi i zasady etyki zawodowej oraz odpowiedzialność zarządcy wobec właściciela za powierzony w zarząd budynek.

Konkurencyjność na rynku zarządców nieruchomości wymusza na dotychczasowych zarządcach podwyższenie jakości świadczonych usług i jednocześnie obniżanie ich kosztów . Jednocześnie ustawa o gospodarce nieruchomościami zobowiązuje zarządców do stałego podnoszenia kwalifikacji poprzez udział w różnego rodzaju szkoleniach.

Źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej powinny być opłaty czynszowe, lecz ich wysokość przez szereg lat nie była ustalana na odpowiednio wysokim poziomie co nie pozwalało na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem budynków w należytym stanie technicznym. Aktualnie obowiązująca stawka czynszowa na terenie Miasta i Gminy Pasłęk pokrywa jedynie około 39% faktycznych kosztów utrzymania nieruchomości. Obecnie obowiązująca ustawa o ochronnie praw lokatorów , mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego znacznie ograniczyła możliwości urealnienia wysokości stawek czynszowych, co powoduje konieczność dopłat w postaci dotacji z budżetu miasta do utrzymania budynków , a w szczególności do remontów kapitalnych.

Przy założeniu, że wszyscy najemcy płacą regularnie, to wpływy wg obowiązujących stawek czynszowych szacuje się w roku 2003 na kwotę161 251 zł. Jednak panujące strukturalne bezrobocie na terenie Miasta i Gminy Pasłęk powoduje, że 25-30% najemców płaci nieregularnie lub nie płaci w ogóle.

Powyższe stwierdzenie dotyczy również opłat za lokale użytkowe znajdujące się w budynkach 100 % gminnych. Przy założeniach jak wyżej wpływy z tego tytułu szacuje się na 18 465 zł w skali roku. Biorąc pod uwagę sytuację materialną najemców i sytuację ekonomiczną dzierżawców lokali użytkowych, realne wpływy należy szacować na poziomie 25-30 % niższym od planowanego przypisu.

Wydzielenie lokali socjalnych i zbywanie lokali mieszkalnych w budynkach już istniejących Wspólnot Mieszkaniowych spowoduje koncentrację posiadanych środków finansowych na utrzymaniu budynków socjalnych i przeniesieniu kosztów utrzymania budynków na właścicieli wykupionych lokali.

Ponadto źródłem finansowania kapitalnych remontów budynków, termomodernizacji oraz rewitalizacji zasobów gminnych powinny być wpływy ze sprzedaży lokali mieszkalnych . Patrz tabela nr 9.

Przewidywane wydatki w roku 2004 oraz lat następnych na podstawie analizy ubiegłych lat i wskaźnika inflacji na remonty i konserwację substancji mieszkaniowej 100% gminnej szacuje się na poziomie :

 

Tabela 10

Lata

2004

2005

2006

2007

2008

Remonty i konserwacje lokali i budynków

310.846 zł

317.995 zł

325.309 zł

332.791 zł

340.446 zł

Eksploatacja

 

40.506,84 zł

41.519,51 zł

42.557,50 zł

43.621,44 zł

44.711,98 zł

R. zduńskie

 

45.000 zł

46.575 zł

47.646 zł

48.742 zł

49.863 zł

Powyższe dane będą realne pod warunkiem, iż w tych budynkach nie będzie wykupów lokali.

W założeniach przyjęto wskaźnik inflacji na poziomie 2,3%.

Natomiast tabela nr 11 przedstawia przewidywane koszty utrzymania zasobów gminnych w budynkach Wspólnot Mieszkaniowych w skali miesiąca.

Tabela 11

lp

Adres

Pow.użytkowa Gmina

Wynagrodzenie zarządcy za 1 m2

zaliczka eksploatacja za 1 m2

zaliczka remontów za 1 m2

zaliczka konserwacji za 1 m2

Razem zaliczka za 1 m2

Razem

1

3-go Maja 1

501,23

0,34

0,14

1,00

0,10

1,58

791,94

2

3-go Maja 11

437,33

0,34

0,31

0,90

0,10

1,65

721,59

3

3-go Maja 15

234,28

0,34

0,40

1,30

0,20

2,24

524,79

4

3-go Maja 17

130,11

0,34

0,50

1,00

0,20

2,04

265,42

5

3-go Maja 2

333,54

0,34

0,44

0,60

0,10

1,48

493,64

6

3-go Maja 4

376,29

0,34

0,37

0,70

0,10

1,51

568,20

7

A.Steffena 19

34,13

0,34

0,22

0,45

0,05

1,06

36,18

8

A.Steffena 29

68,02

0,34

0,25

0,90

0,10

1,59

108,15

9

A.Steffena 33

148,88

0,34

0,15

1,10

0,10

1,69

251,61

10

A.Steffena 51

44,84

0,34

0,18

0,90

0,10

1,52

68,16

11

Apteczna 13

187,32

0,34

0,24

0,90

0,10

1,58

295,97

12

Apteczna 20

130,16

0,34

0,17

0,50

0,10

1,11

144,48

13

Apteczna 21

68,79

0,34

0,31

2,30

0,20

3,15

216,69

14

Apteczna 24

411,24

0,34

0,17

0,70

0,10

1,31

538,72

15

Bankowa 10

344,80

0,34

0,16

1,00

0,20

1,70

586,16

16

Bankowa 12

377,83

0,34

0,44

0,90

0,10

1,78

672,54

17

Bankowa 18a

168,52

0,34

0,12

0,45

0,05

0,96

161,78

18

Bankowa 4

117,45

0,34

0,35

1,50

0,26

2,45

287,75

19

Bankowa 6

173,36

0,34

0,45

0,50

0,16

1,45

251,37

20

Chodkiewicza 10

88,28

0,34

0,15

0,90

0,10

1,49

131,54

21

Chodkiewicza 11

55,66

0,34

0,33

0,70

0,06

1,43

79,59

22

Chodkiewicza 12

30,73

0,34

0,36

0,90

0,10

1,70

52,24

23

Chrobrego 1

170,41

0,34

0,17

1,40

0,10

2,01

342,52

24

Chrobrego 2

199,50

0,34

0,27

0,90

0,10

1,61

321,20

25

Chrobrego 33

125,64

0,34

0,20

0,90

0,10

1,54

193,49

26

Chrobrego 34

212,58

0,34

0,20

0,40

0,10

1,04

221,08

27

Chrobrego 35

182,90

0,34

0,21

2,00

0,16

2,71

495,66

28

Dąbrowskiego 1

40,02

0,34

0,19

0,60

0,10

1,23

49,22

29

Dąbrowskiego 2

63,17

0,34

0,24

0,90

0,10

1,58

99,81

30

Dąbrowskiego 7

59,79

0,34

0,23

0,40

0,10

1,07

63,98

31

Firleja 10

63,50

0,34

0,12

0,90

0,10

1,46

92,71

32

Gdańska 1

79,07

0,34

0,14

1,20

0,12

1,80

142,33

33

Gdańska 10

222,30

0,34

0,25

0,90

0,10

1,59

353,46

34

Gdańska 12

378,19

0,34

0,26

1,90

0,10

2,60

983,29

35

Jagiełły 11

64,00

0,34

0,58

0,50

0,10

1,52

97,28

36

Jagiełły 32

125,65

0,34

0,15

0,50

0,06

1,05

131,93

37

Jagiełły 35

258,62

0,34

0,19

2,30

0,20

3,03

783,62

38

Jagiełły 36

115,84

0,34

0,20

1,30

0,20

2,04

236,31

39

Jagiełły 37

104,00

0,34

0,25

0,90

0,10

1,59

165,36

40

Konopnickiej 6

57,33

0,34

0,25

0,90

0,10

1,59

91,15

41

Kopernika 9

58,01

0,34

0,15

0,15

0,05

0,69

40,03

42

Kościuszki 14

89,51

0,34

0,19

0,65

0,05

1,23

110,10

43

Kościuszki 17

126,85

0,34

0,22

1,90

0,10

2,56

324,74

44

Kościuszki 18

261,89

0,34

0,13

0,40

0,10

0,97

254,03

45

Krasickiego 20a

165,10

0,34

0,19

0,40

0,10

1,03

170,05

46

Krasickiego 22

60,69

0,34

0,17

2,00

0,20

2,71

164,47

47

Krasickiego 23

83,59

0,34

0,25

0,80

0,10

1,49

124,55

48

Krasickiego 34

231,94

0,34

0,20

0,90

0,10

1,54

357,19

49

Krasickiego 6

599,47

0,50

0,35

1,00

0,10

1,95

1168,97

50

Mickiewicza 10

117,6

0,65

0,44

1,00

0,10

2,19

257,54

51

Mickiewicza 12

127,00

0,16

0,47

1,03

0,10

1,76

223,52

52

Mickiewicza 16

564,39

0,34

0,32

1,00

0,10

1,76

993,33

53

Mickiewicza 20

177,65

0,34

0,22

1,00

0,10

1,66

294,90

54

Mickiewicza 21

242,79

0,34

0,23

0,90

0,10

1,57

381,18

55

Mickiewicza 22

142,33

0,34

0,16

0,45

0,05

1,00

142,33

56

Mickiewicza 32

248,00

0,34

0,21

0,60

0,10

1,25

310,00

57

Mickiewicza 33

143,25

0,34

0,17

0,60

0,10

1,21

173,33

58

Mickiewicza 35

145,13

0,34

0,24

0,40

0,10

1,08

156,74

59

Mickiewicza 9

359,00

0,34

0,30

0,40

0,10

1,14

409,26

60

Ogrodowa 10

1302,93

0,34

0,51

1,00

0,16

2,01

2618,89

61

Ogrodowa 12

1126,21

0,34

0,48

0,90

0,10

1,82

2049,70

62

Ogrodowa 15

151,34

0,34

0,29

1,80

0,20

2,63

398,02

63

Ogrodowa 17

149,39

0,34

0,26

1,40

0,10

2,10

313,72

64

Ogrodowa 19

141,47

0,34

0,26

0,90

0,10

1,60

226,35

65

Ogrodowa 21

65,55

0,34

0,21

1,30

0,20

2,05

134,38

66

Ogrodowa 9

421,12

0,34

0,43

0,50

0,10

1,37

576,93

67

Osińskiego 12

27,00

0,34

0,33

0,90

0,10

1,67

45,09

68

Partyzantów 3

330,59

0,34

0,18

0,90

0,10

1,52

502,50

69

Piłsudskiego 11b

649,81

0,34

0,36

0,90

0,10

1,70

1104,68

70

Piłsudskiego 2

128,98

0,34

0,44

1,80

0,20

2,78

358,56

71

Piłsudskiego 7

137,63

0,34

0,49

1,20

0,20

2,23

306,91

72

Piłsudskiego 9a

325,11

0,34

0,41

0,60

0,10

1,45

471,41

73

Pl Grunwaldzki 2

138,02

0,34

0,10

0,50

0,10

1,04

143,54

74

Pl Grunwaldzki 7

245,47

0,34

0,17

0,50

0,10

1,11

272,47

75

Polna 2

162,24

0,34

0,26

1,00

0,16

1,76

285,54

76

Polna 4

247,63

0,34

0,36

1,00

0,20

1,90

470,50

77

Polna 5

133,30

0,34

0,31

1,00

0,11

1,76

234,61

78

Polna 6

305,49

0,34

0,34

0,90

0,10

1,68

513,22

79

Polna 8

93,37

0,34

0,25

0,45

0,05

1,09

101,77

80

Sienkiewicza 3

285,32

0,34

0,32

1,40

0,10

2,16

616,29

81

Sprzymierzonych 1

122,16

0,34

0,12

1,90

0,20

2,56

312,73

82

Sprzymierzonych 10

319,09

0,34

0,14

0,90

0,10

1,48

472,25

83

Sprzymierzonych 48

61,30

0,34

0,15

0,30

0,06

0,85

52,11

84

Westerplatte 10

278,62

0,34

0,05

0,55

0,05

0,99

275,83

85

Westerplatte 46c/4

29,00

0,40

0,14

0,40

0,10

1,04

30,16

86

Westerplatte 6

47,44

0,34

0,10

0,40

0,10

0,94

44,59

87

Westerplatte 7

247,04

0,34

0,20

1,10

0,10

1,74

429,85

88

Westerplatte 9

163,26

0,34

0,15

1,00

0,10

1,59

259,58

89

Zwycięstwa 6

45,08

0,34

0,19

1,00

0,16

1,69

76,19

90

Robity

79,40

0,30

0,27

0,25

0,10

0,92

73,05

18889,85

31940,60

 

W skali roku daje to kwotę 383.287,20 zł.

Jasno więc z tego wynika, że Gmina powinna jak najszybciej pozbywać się udziałów we Wspólnotach Mieszkaniowych. Skutkiem tego będą mniejsze obciążenia Gminy w utrzymaniu swoich udziałów we Wspólnotach Mieszkaniowych.

Warunkiem powodzenia w rozwiązywaniu problemów mieszkaniowych jest tworzenie właściwej polityki Państwa w zakresie m.in. dotowania , co pozwoli gminie w oparciu o własny budżet i otrzymaną dotację celową tworzyć warunki do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta i Gminy Pasłęk będzie wymagał corocznych zmian wynikających z możliwości finansowych Gminy oraz zmian prawnych, które będą warunkowały jego realizację .

Założenia do projektu opracowano na podstawie danych na dzień 30 czerwca 2003 r.

Projekt uchwały oraz założenia do Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta i Gminy Pasłęk na lata 2004-2008 opracował zespół w składzie:

Wielgo Andrzej ..............................................

Ulikowski Piotr ..............................................

Rudzińska Irena ..............................................

Gazda Krzysztof ..............................................

 

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Grzegorz Galikowski
(2004-01-15 09:43:15)
Ostatnio zmodyfikował:
Grzegorz Galikowski
(2004-01-15 10:01:52)

 
 
liczba odwiedzin: 6926719

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X