☰ Menu Prawe Menu ☰
Urząd Miejski w Pasłęku
Grafika zawierająca herb Urząd Miejski w Pasłęku

Piątek 01.01.2021

A A A A
A A+ A++
zaawansowane

Sposób zarządzania, zasady korzystania

Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko Mazurskiego

z dnia 29 stycznia 2004 Nr 12 poz. 199

Uchwała Nr XI/67/03

Rady Miejskiej w Pasłęku

z dnia 21 listopada 2003r.

w sprawie określenia sposobu zarządzania, zasad i trybu korzystania z cmentarzy komunalnych położonych na terenie miasta i gminy Pasłęk

Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt. 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591, z 2002r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 ), Rada Miejska w Pasłęku uchwala co następuje:

§ 1. 1. Zarządzanie i utrzymanie cmentarzy komunalnych, zlokalizowanych w Pasłęku przy ul. Osińskiego i ul. Augustyna Steffena, należy do Burmistrza Pasłęka, który w tym celu powołuje w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, Administratora Cmentarzy Komunalnych, zwanego dalej “Administratorem”.

2. Zarządzanie cmentarzami obejmuje w szczególności następujące czynności:

  1. prowadzenie ewidencji grobów na cmentarzach komunalnych,
  2. pobieranie opłat za korzystanie z cmentarzy,
  3. załatwianie pochówków (wyznaczanie miejsc pod pochówki) oraz czuwanie nad właściwym przebiegiem ceremoniału pogrzebowego,
  4. właściwe zagospodarowanie i eksploatacja pól grzebalnych,
  5. należyte utrzymanie zarządzanych cmentarzy pod względem czystości i porządku oraz należyta pielęgnacja zieleni,
  6. utrzymanie w należytym stanie technicznym budynków i budowli,
  7. nadzór nad przestrzeganiem zasad prowadzenia handlu w obrębie cmentarzy,

3. Administrator poza obowiązkami określonymi w ust. 2, obowiązany jest zapewnić gotowość świadczenia innych usług związanych z funkcjonowaniem cmentarzy w tym: kopanie grobów, pielęgnacja grobów, obsługę ceremonii pogrzebowych itp., na zasadach odrębnych.

§ 2. 1. Za korzystanie z cmentarzy i urządzeń cmentarnych pobierane są opłaty według cennika, który określa Burmistrz Pasłęka. Cennik ten podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń na cmentarzach i w siedzibie Administratora.

2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobiera Administrator, wydając pokwitowanie, wskazując w nim przedmiot podlegający opłacie i wysokość pobranej kwoty.

3. Całość kwot uzyskanych z opłat, o których mowa w ust. 1, Administrator przekazuje do budżetu gminy w trybie i na zasadach określonych w odrębnej umowie.

§ 3. 1. Na cmentarzach komunalnych urządza się groby ziemne zwykłe i pogłębione, w tym rodzinne oraz grobowce ( na szerokość 1 i 2 trumien), zgodnie z planem zagospodarowania cmentarza, z tym że:

  1. przez grób zwykły (ziemny) rozumie się grób nie murowany, stanowiący dół do którego wpuszcza się trumnę ze zwłokami i zasypuje ziemią wydobytą z dołu,

  1. przez grób rodzinny rozumie się przestrzeń zapewniającą pochowanie dwóch trumien w poziomie, niezależnie od ilości pięter stosowanych w dół,

  2. przez grobowiec rozumie się dół, w którym boki i podstawa są murowane, a nad trumnami zakłada się sklepienie,

  3. przez groby urnowe rozumie się grób nie murowany, stanowiący dół do którego wkłada się urnę z prochami i zasypuje się ziemią wydobytą z dołu oraz umieszcza się tablicę.

  4. Wymiary grobów wynoszą:
    1. dla dzieci do 6 lat 60 x 120 cm,
    2. dla dorosłych przy mogiłach ziemnych 100 x 200 cm,
    3. dla dorosłych przy mogiłach murowanych 130 x 225 cm,
    4. dla grobów rodzinnych murowanych 230 x 225 cm,
    5. dla grobów urnowych ziemnych 100 x 100 cm .
    6. dla grobów urnowych ziemnych rodzinnych 100 x 200 cm

2. W zależności od warunków wodnych cmentarza można stosować chowanie zwłok piętrowo w grobach ziemnych i murowanych ( tzw. grób pogłębiony) z tym, że trumny muszą być przedzielone warstwą ziemi lub sklepieniem grubości 0,2 m.

§ 4. 1. Opłaty za udostępnienie miejsca pod wykonanie pochówku uiszcza się jednorazowo za okres 20 lat z możliwością przedłużenia tego okresu na dalsze 20 lat, pod warunkiem wniesienia w terminie kolejnej opłaty w wysokości określonej w cenniku, o którym mowa w § 2 ust. 1.

2. Na ustawienia nagrobka osoba zainteresowana musi uzyskać zezwolenie administratora uiszczając opłatę zgodną z cennikiem.

3.Opóźnienie we wniesieniu kolejnej opłaty 20-letniej nie może przekroczyć 1-go roku. W wypadku niewniesienia w terminie opłat określonych w niniejszym paragrafie dopuszcza się możliwość przywrócenia praw do grobu za zgodą Burmistrza Pasłęka.

4. Opłaty nie podlegają zwrotowi.

5. Miejsce po ekshumacji pozostaje do dyspozycji zarządcy cmentarza bez zwrotu opłaty 20-letniej.

6. W przypadku dochowania do istniejącego grobu lub miejsca rezerwowego pobiera się opłatę uzupełniającą do pełnych 20 lat, według stawek aktualnie obowiązujących.

§ 5. Rezerwacje wolnych miejsc prowadzi się tylko i wyłącznie na cmentarzu przy ulicy Augustyna Steffena.

§ 6. Z uwagi na brak wolnych przestrzeni na cmentarzu przy ulicy Osińskiego, uzyskanie miejsca na grób i pod grobowce oraz pochowanie zwłok ekshumowanych odbywa się :

  1. na wniosek rodziny osoby zmarłej lub ekshumowanej, która dysponuje miejscami już zarezerwowanymi, grobowcami czy też grobem, w którym pochowane są zwłoki ponad 20 lat temu,

  2. na wniosek osób, których małżonek(-ka), rodzice, dziadkowie, dzieci, wnuki, siostry i bracia są pochowani na tym cmentarzu, w miarę posiadania wolnych miejsc uzyskanych zgodnie z planem zagospodarowania cmentarza.

§ 7. 1. Zgodnie z art. 7 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2000r. Nr 23, poz. 295, Nr 120, poz. 1268, z 2002r. Nr 113, poz. 984), Administrator podejmuje działania związane z likwidacją grobów nie opłaconych, tj. takich których ważność utrzymania upływa po dwudziestu latach od chwili ostatniego pochówku lub po terminie końca ważności przedłużenia.

2. Likwidacja, o której mowa w ust. 1 poprzedzona będzie przeglądem grobów opuszczonych dokonanym przez komisję powołaną przez Burmistrza Pasłęka na wniosek Administratora. Przeglądy dokonywane powinny być nie rzadziej niż, raz na dwa lata, w miesiącu październiku. Z przeglądu sporządza się protokół oględzin oraz dokumentację fotograficzną.

3. O fakcie planowanego przeglądu, a także o zakwalifikowaniu grobu do likwidacji prowadzi się szeroką akcję informacyjną poprzez:

  1. ogłoszenia w prasie lokalnej, co najmniej przez 3 miesiące,
  2. wywieszanie ogłoszeń w różnych miejscach na terenie poszczególnych cmentarzy
  3. rozkładanie kartek informacyjnych na poszczególnych grobach wytypowanych do likwidacji

4. Fizyczne zlikwidowanie grobu może odbyć się nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od miesiąca, w którym grób zakwalifikowano do likwidacji, przy zachowaniu w tym okresie obowiązków określonych w ust. 3.

5. Informacja o zlikwidowaniu porzuconych grobów będzie wywieszona na tablicach ogłoszeń cmentarzy. Protokóły likwidacji przechowuje Administrator przez okres 10 lat.

§ 8. 1. W okresie od 1 marca do 11 listopada cmentarze są otwarte w godzinach od 700 do 2200 , a w pozostałym okresie od 700 do 1700. Przebywanie na cmentarzach poza godzinami ich otwarcia jest zabronione.

2. Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:

  1. zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
  2. niszczenia zieleni i zaśmiecania terenu cmentarzy
  3. przebywania dzieci w wieku przedszkolnym bez opieki dorosłych,
  4. wysypywania odpadów poza pojemniki do tego przeznaczone,
  5. przebywania w stanie nietrzeźwym,
  6. żebractwa,
  7. wprowadzania zwierząt.

3. Na terenie cmentarza zakazuje się bez uprzedniego zgłoszenia w biurze Administratora i uzyskania jego zgody oraz wniesienia stosownej opłaty, dokonywania następujących czynności:

  1. prac kamieniarskich i budowlanych,
  2. stawiania nagrobków,
  3. wjeżdżania pojazdami mechanicznymi i konnymi,
  4. prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej czy zarobkowej,
  5. samowolnego sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów
  6. przenoszenia lub zabierania z cmentarza wszelkich elementów jego wystroju (np. elementów nagrobków).
  7. ustawiania ławek, ogrodzeń itp.,

§ 9. 1. Zasady udostępniania terenu cmentarzy komunalnych firmom pogrzebowym, kamieniarskim i innym ustala w uzgodnieniu z Burmistrzem Pasłęka, Administrator. Zasady powyższe winny uwzględniać specyficzne warunki wykonywania robót, w szczególności zaś zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nie mogą ograniczać konkurencji.

§ 11. Administrator cmentarza określa i podaje do wiadomości dni i godziny urzędowania oraz dni i godziny przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków. Książka skarg i wniosków jest dostępna w godzinach urzędowania. Skargi i wnioski można również kierować do Burmistrza Pasłęka.

§ 12. 1. Prowadzenie działalności handlowo usługowej na obszarach bezpośrednio przyległych do cmentarzy może być prowadzona przy zastosowaniu regulaminu określonego uchwałą Nr III/21/2000 Rady Miejskiej w Pasłęku z dnia 20 kwietnia 2000r. w sprawie zmiany uchwały Nr XI/95/99 Rady Miejskiej w Pasłęku z dnia 21 grudnia 1999r. w sprawie ustalenia lokalizacji targowiska na terenie miasta Pasłęk i uchwalenia regulaminu targowiska oraz przy zastosowaniu stawek opłat określonych uchwale Nr II/13/2000 Rady Miejskiej w Pasłęku z dnia 3 marca 2000r. w sprawie określenia zasad poboru, terminu płatności i wysokości opłaty targowej pobieranej w drodze inkasa oraz określenia inkasenta i wynagrodzenia za inkaso.

2. Przez prowadzenie działalności handlowo usługowej, o której mowa w ust. 1, należy rozumieć prowadzenie sprzedaży kwiatów, zniczy, artykułów okolicznościowych związanych ze świętem Wszystkich Świętych, artykułów spożywczych lub prowadzenie działalności gastronomicznej w okresie świąt Wszystkich Świętych, na tymczasowych stoiskach, obiektach, z ręki, itp.

3. Nadzór nad organizacją działalności handlowo usługowej, o której mowa w ust. 1, wyznaczanie miejsc sprzedaży, utrzymanie porządku i czystości, należy do Administratora.

§ 13. Umieszczanie napisów, plansz, reklam itp. na terenie i na obszarach bezpośrednio przyległych do cmentarzy, odbywa się w miejscach wyznaczonych i wymaga uzgodnienia z Burmistrzem Pasłęka i uiszczenia stosownych opłat.

§ 14. W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r o cmentarzach i chowaniu zmarłych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 23 poz.295 z późn. zmianami) oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie.

§ 15. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Wytworzył:
Udostępnił:
Grzegorz Galikowski
(2004-01-14 10:25:30)
Ostatnio zmodyfikował:
Grzegorz Galikowski
(2004-03-01 08:14:29)

 
 
liczba odwiedzin: 6929348

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X