Sposób zarządzania, zasady korzystania
Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko Mazurskiego
z dnia 29 stycznia 2004 Nr 12 poz. 199
Uchwała Nr
XI/67/03Rady Miejskiej w Pasłęku
z dnia 21 listopada 2003r.
w sprawie określenia sposobu zarządzania, zasad i trybu korzystania z cmentarzy komunalnych położonych na terenie miasta i gminy Pasłęk
Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt. 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591, z 2002r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 ), Rada Miejska w Pasłęku uchwala co następuje:§ 1. 1.
Zarządzanie i utrzymanie cmentarzy komunalnych, zlokalizowanych w Pasłęku przy ul. Osińskiego i ul. Augustyna Steffena, należy do Burmistrza Pasłęka, który w tym celu powołuje w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, Administratora Cmentarzy Komunalnych, zwanego dalej “Administratorem”.2. Zarządzanie cmentarzami obejmuje w szczególności następujące czynności:
- prowadzenie ewidencji grobów na cmentarzach komunalnych,
3. Administrator poza obowiązkami określonymi w ust. 2, obowiązany jest zapewnić gotowość świadcz
enia innych usług związanych z funkcjonowaniem cmentarzy w tym: kopanie grobów, pielęgnacja grobów, obsługę ceremonii pogrzebowych itp., na zasadach odrębnych.§ 2.
1. Za korzystanie z cmentarzy i urządzeń cmentarnych pobierane są opłaty według cennika, który określa Burmistrz Pasłęka. Cennik ten podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń na cmentarzach i w siedzibie Administratora.2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobiera Administrator, wydając pokwitowanie,
wskazując w nim przedmiot podlegający opłacie i wysokość pobranej kwoty.3.
Całość kwot uzyskanych z opłat, o których mowa w ust. 1, Administrator przekazuje do budżetu gminy w trybie i na zasadach określonych w odrębnej umowie.§ 3.
1. Na cmentarzach komunalnych urządza się groby ziemne zwykłe i pogłębione, w tym rodzinne oraz grobowce ( na szerokość 1 i 2 trumien), zgodnie z planem zagospodarowania cmentarza, z tym że:
-
przez grób rodzinny rozumie się przestrzeń zapewniającą pochowanie dwóch trumien w poziomie, niezależnie od ilości pięter stosowanych w dół,
2. W zależności od warunków wodnych cmentarza można stosować chowanie zwłok piętrowo w grobach ziemnych i murowanych ( tzw. grób pogłębiony) z tym, że trumny muszą być przedzielone warstwą ziemi lub sklepieniem grubości 0,2 m.
§ 4.
1. Opłaty za udostępnienie miejsca pod wykonanie pochówku uiszcza się jednorazowo za okres 20 lat z możliwością przedłużenia tego okresu na dalsze 20 lat, pod warunkiem wniesienia w terminie kolejnej opłaty w wysokości określonej w cenniku, o którym mowa w § 2 ust. 1.2. Na ustawienia nagrobka osoba zainteresowana musi uzyskać zezwolenie administratora uiszczając opłatę zgodną z cennikiem.
3.Opóźnienie we wniesieniu kolejnej opłaty 20-letniej nie może przekroczyć 1-go roku. W wypadku niewniesienia w terminie opłat określonych w niniejszym paragrafie dopuszcza się możliwość
przywrócenia praw do grobu za zgodą Burmistrza Pasłęka.4. Opłaty nie podlegają zwrotowi.
5. Miejsce po ekshumacji pozostaje do dyspozycji z
arządcy cmentarza bez zwrotu opłaty 20-letniej.6. W przypadku dochowania do istniejącego grobu lub miejsca rezerwowego pobiera się opłatę uzupełniającą do pełnych 20 lat, według stawek aktualnie obowiązujących.
§ 5. Rezerwacje wolnych miejsc prowadzi s
ię tylko i wyłącznie na cmentarzu przy ulicy Augustyna Steffena.§ 6.
Z uwagi na brak wolnych przestrzeni na cmentarzu przy ulicy Osińskiego, uzyskanie miejsca na grób i pod grobowce oraz pochowanie zwłok ekshumowanych odbywa się :- na wniosek rodziny osoby zmarłej lub ekshumowanej, która dysponuje miejscami już zarezerwowanymi, grobowcami czy też grobem, w którym pochowane są zwłoki ponad 20 lat temu,
- na wniosek osób, których małżonek(-ka), rodzice, dziadkowie, dzieci, wnuki, siostry i bracia są pochowani na tym cmentarzu, w miarę posiadania
§ 7.
1. Zgodnie z art. 7 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2000r. Nr 23, poz. 295, Nr 120, poz. 1268, z 2002r. Nr 113, poz. 984), Administrator podejmuje działania związane z likwidacją grobów nie opłaconych, tj. takich których ważność utrzymania upływa po dwudziestu latach od chwili ostatniego pochówku lub po terminie końca ważności przedłużenia.2. Likwidacja, o której mowa w
ust. 1 poprzedzona będzie przeglądem grobów opuszczonych dokonanym przez komisję powołaną przez Burmistrza Pasłęka na wniosek Administratora. Przeglądy dokonywane powinny być nie rzadziej niż, raz na dwa lata, w miesiącu październiku. Z przeglądu sporządza się protokół oględzin oraz dokumentację fotograficzną.3. O fakcie planowanego przeglądu, a także o zakwalifikowaniu grobu do likwidacji prowadzi się szeroką akcję informacyjną poprzez:
- ogłoszenia w prasie lokalnej
4. Fizyczne zlikwidowanie grobu może odbyć się nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od miesiąca, w którym grób zakwa
lifikowano do likwidacji, przy zachowaniu w tym okresie obowiązków określonych w ust. 3.5. Informacja o zlikwidowaniu porzuconych grobów będzie wywieszona na tablicach ogłoszeń cmentarzy. Protokóły likwidacji przechowuje Administrator przez okres 10 lat.
§ 8.
1. W okresie od 1 marca do 11 listopada cmentarze są otwarte w godzinach od 700 do 2200 , a w pozostałym okresie od 700 do 1700. Przebywanie na cmentarzach poza godzinami ich otwarcia jest zabronione.2. Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:
- zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
- niszczenia zieleni
i zaśmiecania terenu cmentarzy- przebywania dzieci w wieku przedszkolnym bez opieki d
orosłych, - wysypywania odpadów poza pojemniki do tego przeznaczone,
- przebywania w stanie nietrzeźwym,
- żebractwa,
- wprowadzania zwierząt.
3. Na terenie cmentarza zakazuje się bez uprzedniego zgłoszenia w biurze Administratora i uzyskania jego zgody oraz wniesienia stosownej opłaty, dokonywania następujących czynności:
§ 9. 1. Zasady
udostępniania terenu cmentarzy komunalnych firmom pogrzebowym, kamieniarskim i innym ustala w uzgodnieniu z Burmistrzem Pasłęka, Administrator. Zasady powyższe winny uwzględniać specyficzne warunki wykonywania robót, w szczególności zaś zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nie mogą ograniczać konkurencji.§ 11. Administrator cmentarza
określa i podaje do wiadomości dni i godziny urzędowania oraz dni i godziny przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków. Książka skarg i wniosków jest dostępna w godzinach urzędowania. Skargi i wnioski można również kierować do Burmistrza Pasłęka.§ 12. 1. Prowadzenie dz
iałalności handlowo usługowej na obszarach bezpośrednio przyległych do cmentarzy może być prowadzona przy zastosowaniu regulaminu określonego uchwałą Nr III/21/2000 Rady Miejskiej w Pasłęku z dnia 20 kwietnia 2000r. w sprawie zmiany uchwały Nr XI/95/99 Rady Miejskiej w Pasłęku z dnia 21 grudnia 1999r. w sprawie ustalenia lokalizacji targowiska na terenie miasta Pasłęk i uchwalenia regulaminu targowiska oraz przy zastosowaniu stawek opłat określonych uchwale Nr II/13/2000 Rady Miejskiej w Pasłęku z dnia 3 marca 2000r. w sprawie określenia zasad poboru, terminu płatności i wysokości opłaty targowej pobieranej w drodze inkasa oraz określenia inkasenta i wynagrodzenia za inkaso.2. Przez prowadzenie działalności handlowo usługowej, o której mowa w ust. 1, należy rozumieć prowadzenie sprzedaży kwiatów, zniczy, artykułów okolicznościowych zwią
zanych ze świętem Wszystkich Świętych, artykułów spożywczych lub prowadzenie działalności gastronomicznej w okresie świąt Wszystkich Świętych, na tymczasowych stoiskach, obiektach, z ręki, itp.3. Nadzór nad organizacją działalności handlowo usługowej, o której mowa w ust
. 1, wyznaczanie miejsc sprzedaży, utrzymanie porządku i czystości, należy do Administratora.§ 13. Umieszczanie napisów, pla
nsz, reklam itp. na terenie i na obszarach bezpośrednio przyległych do cmentarzy, odbywa się w miejscach wyznaczonych i wymaga uzgodnienia z Burmistrzem Pasłęka i uiszczenia stosownych opłat.§ 14.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r o cmentarzach i chowaniu zmarłych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 23 poz.295 z późn. zmianami) oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie.§ 15.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.